tabs

 photo 1_zps98eac22b.png photo 2_zps16fb33f1.png photo 3_zps396c9711.png

Thursday, December 5, 2013

SAMBAL LADA

Assalamualaikum~
hye teman-teman...lama suda sy x share psl resepi kan...ya la...masak pun jarang, camana juga kan..hewhew..*pemalas*

well...aritu aka malam ari isnin, mama masak sup tulang...so, sy ni pun pergilah gatal tangan maw buat sambal. Memandangkan mama buat sup, so sambal yang sesuai sangat utk makan dengan sup adalah sambal yang cair (maksudnya, bukan macam sambal yang berketul-ketul tu)..aku pun ber'idea' la maw buat sambal lada...hurmmmm...slurp slurp...

besanya klu sllu mkn sup, aku just campur kicap, beberapa biji lada n klu nak masam-masam cket bolehla cmpur cuka or kalau rajin perah la limau...

tapi kali ini aku rajin lebih cket...aku nak memudahkan kerja-kerja org yg nak makan sup tu...

BAHAN-BAHANnyer~

1. beberapa BIJI LIMAU KASTURI ikut berapa banyak yang kamu maw buat...aritu aku guna dalam 7 ke 8 biji kot...aku tak ingat pula.

2. beberapa biji LADA PADI . Aritu aku pakai dalam sebungkus juga la...ikutla korang yg makan...ada yang suka makan pedas2..ada yang xberapa tahan nak makan pedas.

3. 3 biji BAWANG MERAH. 

4. gula dan garam

extra~
klu korang nak tambah sedap lagi, korang bolehla try cmpur halia or serai....aritu aku tak campur sebab aku malas sikit..*akukanpemalas*

akhir sekali~campur semua bahan tadi dalam blender.....then blend. pasal gula and garam tu...gula tu korang bolehla letak dalam 2 sudu n garam dalam 1 sudu...tapi korang cuba jaya la rasa dia...klu macam tak cukup rasa sangat, bolehla korang adjust2 apa yg kurang...

memandangkan aku ni suka cuba jaya, so ak xda sukatan yang tepat la utk korang..hewhew~

okay, selamat mencuba...^_^

p/s: maaflah xda gambar sebab sy xambil gambar masa masak..-_-..tp rupa dia kaler merah2 bawang merah gitu...rasa dia, masam2 manis pedas...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...