tabs

 photo 1_zps98eac22b.png photo 2_zps16fb33f1.png photo 3_zps396c9711.png

Thursday, December 5, 2013

CUCUR MANIS & CUCUR MAGGI

Assalamualaikum kawan-kawan...
haaaa~tadi uncle dtg rumah hantar tepung gandum..so, aku ni memang dah gatal hati nak makan cucur arini..plus, bapa aku pula mengidamkan cucur udang (last week aku buat cucur udang..nanti ak share juga resepi cucur udang tu yer)...apalagi, aku pun membawala diri ini ke dapur masak kitaorang..

buka fridge, cek kt dapur, udang hidup mahupun udang kering tiada pulak...terpaksa tukar plan buat cucur lain....guess what??

arini aku buat cucur manis dan cucur maggi..rajin benar sampai dua cucur sekali aku buat....tak hairanlah buka sekolah nanti aku makin gemok ! ARGHHHHH...*tension*

kali ni, resepi2 cucur aku cedok dari blog2 orang...walaupun masa masak tu, aku ada lupa beberapa bahan...ARGHHHHHHHHHHHHHH..*tension lagi sekali*

credit to : mama3heroo utk cucur manis & babyhoney utk cucur maggi ^_^

okay~jgn ckp pjg2...bahan-bahannya~

CUCUR MANIS

1.  1 cawan tepung- aku pakai gelas pendek dan aku letak dalam 1 setengah cawan tepung tu..letak lebih cket sebab perut kat rumah ni ramai.
2.  2 sudu besar susu pekat manis- aku pakai sudu kaut nasi..
3. 2 sudu gula
4. 2 sudu susu tepung (nespray)- bahan yg ni lah aku lupa letak...
5. 1/2 sudu teh baking powder
6. secubit garam
7. air

CARA-CARA

1. Macam biasalah, campur jak semua bahan kecuali air....
2. gaul2 dulu bahan yang tadi tu.
3. then cmpur air...haaaaaaaaaaa..ni nk bgtau...air JANGAN pakai air panas yer...karang cucur korang cair and lembikkkk...masa nak campur air tu, jangan sampai adunan tadi tu cair..pandai2la kamu agak ya
4. akhir sekali, masaklah guna minyak....pastikan minyak tu panas-panas dulu..klu tak, hurmmm...makan minyak la korang...

cucur manis..curik dari tuan punya resepi

next cucur~

CUCUR MAGGI

1. 1 bungkus maggi kari...kalau kamu boikot brand maggi, korang bolehla try brand lain k...or perisa lain...aku baru try perisa kari...:)

2. 1 biji bawang merah
3. 3 biji cili padi
4. 1 serbuk kari + perencah maggi kari
5. daun bawang + daun sup (yg ni aku xcmpur sebab xda dalam fridge or yg sebenarnya, ak xtau mana satu rupa dia..hha)
6. 2 cawan tepung gandum
7. 1 biji telur

CARA-CARANYA

1. Maggi tadi tu, rendam guna air panas...klu rjin sgt, bole rebus guna api tapi pastikan mee tu tak jd lembut sangat k.
2. campur semua bahan td kecuali air.
3. mee yg direndam tu, buang air dia, ambil mee n campur dalam bahan2 tadi...then barulah campur air jangan sampai cair.
4. kacau2 yer sampai sebati (tadi aku tertuang air lebih, so aku tambahla tepung lagi sampai dah xcair dah...tapi klu korang terlebih gila campur air, better buang air tu...)


cucur maggi..curik dari blog tuan punya resepi

SELAMAT MENCUBA !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...